Start Nyheter 2016 3 31 Debatt: Vi måste satsa på trafikpolisen och trafikövervakningen

Debatt: Vi måste satsa på trafikpolisen och trafikövervakningen

2016-03-31
En kväll i slutet på april 2015 genomfördes en av de största myndighetsgemensamma kontrolloperationerna någonsin i södra Sverige.

Detta skedde i Helsingborg, Skåne, och i Heberg, Halland. Här kollades 1 380 fordon och man rapporterade och beslagtog narkotika, farliga föremål, cigaretter och alkohol. Dessutom stoppade man rattfyllerister, olovliga körningar och fordon med överlast. Tullen och polisen var ansvariga för insatsen. Även fler myndigheter fanns på plats med sin specialkompetens och cirka 140 personer deltog vid de två kontrollerna.

Stora kontroller har effekten att allmänheten ser myndigheternas brottsbekämpning, men frågan är hur effektivt det är för själva brottsbekämpningen. I många myndigheter finns det en övertro att dessa få tillslag ger effekt på brottsligheten. Tyvärr ser man inga sådana effekter när man ser hur brottsligheten utvecklas. Anledningen till detta är att den ekonomiska vinningen för brottslingen är så stor, att risken för upptäckt vid någon större kontroll redan har kalkylerats från de parter som sysslar med denna typ av brottslighet.

Effektivare är då de grupper inom polisen, exempelvis E4-gruppen i Jönköping, som hela tiden dag ut och dag in finns ute på vägarna och kontrollerar just en organiserade brottsligheten. När de som utför dessa brottsliga transporter upplever polisens närvaro så stark att man väljer andra vägar då har man uppnått effekt.

Det borde vare en självklarhet för polisledningen att satsa på dessa enheter, eftersom alla med någon insikt förstår att brottslingarnas varor måste transporteras för att man ska få någon ekonomisk vinning. Narkotika, stöldgods, cigaretter, alkohol samt människosmuggling finns alltid ute i trafiksystemet. Och där ska polis, tull och andra myndigheter finnas dygnet runt för att upptäcka och störa ut denna olagliga verksamhet.

Vi kan säga som Leif G. W. Persson brukar uttrycka sig ”Jag har inget problem med”. Vi har som organisation inga bekymmer med stora kontroller vid enstaka tillfällen, MEN glöm inte bort att transporterna av olagliga varor och tjänster sker dygnet runt på våra vägar.

Vi vill då att de myndigheter som fått uppdraget att sköta brottsbekämpningen finns på plats vid samma tillfällen, för att det skulle skapa en stor effekt på den brottslighet som finns runt omkring oss. Trafikövervakning är ett mycket effektivt sätt att komma åt den stora brottslighet som finns på vägarna, oavsett om den är organiserad eller enskild.

MHF och MHF-Ungdom driver frågan att vi ska få en nationell trafikpolis för övervakningen av trafiken utan avbrott för annan verksamhet. I denna övervakning innefattas också störning och övervakning av organiserad brottslighet. Polisen måste även få möjlighet att kontrollera om föraren är drogpåverkad utan att det finns någon misstanke eller att man måste lägga tid på att bygga upp denna misstanke.

Om vi som våra nordiska grannar inför ett system där drogkontroller utan misstanke kan ske på förare av motorfordon, då skulle vi ytterligare effektivisera trafikövervakningen. Denna kontrollmöjlighet skulle dessutom kunna vara ett verktyg som hjälper till vid bekämpning av organiserad brottslighet.

Det är hög tid att politikerna i riksdagen och regeringen våga ta sitt ansvar i denna fråga. Om man inte gör det kommer den organiserade brottsligheten att fortsatt inta mark och vi skapar ett samhälle som ingen vill ha.

Christer Folkesson
regionordförande MHF region Öst

Foto: Polisen

 

MHF Region Öst | c/o Larsson | Sätervägen 6A | 756 46 Uppsala | Tfn 072-21 22 109  | Epost  info@mhfost.se
Adminlogin